بررسی تاثیر باورهای آئینی و اساطیری بر شیوه های بازنمایی نوازندگان در دوره عیلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

2 نویسنده مسئول: استادیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

10.22034/jivsa.2023.409383.1062

چکیده

به گواه آثار به جا مانده از تمدن های کهن منطقه‌ی خاورمیانه، از قبیل پیکره‌ها، نقوش برجسته، مهرها، متون به دست آمده و دیگر آثار یافته شده در معابد، کاخ‌ها و مقبره‌ها، موسیقی عضو لاینفک تمدن مردم این ناحیه به حساب می‌آمده و حتی مردمان تقدس خاصی برای آن قائل بودند. عیلام باستان نیز از این این قاعده مستثنا نبوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد تمدن و فرهنگ عیلام باستان تا حدی با موسیقی آمیخته بوده است که در تمامی مراسم‌ها و جشن‌های مذهبی اعم از نیایش‌، قربانی، نذر و نیاز، مجالس سلطنتی و تدفین حضور موسیقی رؤیت می‌شود. آثار به جا مانده از این تمدن گواه اهمیتی است که آن‌ها برای جایگاه موسیقی و نوازندگان قائل بودند. هدف از این پژوهش، تحلیل نگاه خاص جامعه‌ی عیلامی به موسیقی و اثبات پیوند آن با باورهای اساطیری است. اطلاعات و داده‌های این مقاله، به شیوه‌ی میدانی و با مراجعه به آثار موجود در موزه‌ی ملی ایران و همینطور شیوه‌ی اسنادی و مراجعه به مدارک و منابع موجود، به دست آمده و در آخر به روش توصیفی – تحلیلی به بررسی و تطبیق آن‌ها پرداخته شده است. نتیجه‌ی این تحقیق نشان می‌دهد که جامعه‌ی عیلامی به موسیقی به منزله‌ی ارتباطی میان خود و جهان فراتر از خود بر مبنای مفاهیم اساطیری نگاه می‌کند. این نگاه خاص در هزاره‌ی دوم قبل از میلاد با ظهور پیکرک‌های سفالین نوازندگان بیشتر از هر دوره‌ای شدت می‌گیرد. چرا که تمرکز روی ویژگی‌های فردی در این آثار موجب تثبیت ارتباط بین نوازنده و موسیقی با مفاهیم اساطیری می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the impact of religious and mythological beliefs on the representation methods of musicians in the Elamite period

نویسندگان [English]

  • Mohammad Saleh Baratali 1
  • bita mesbah 2
1 Department of Art Research, Faculty of Art, Semnan University, Semnan, Iran
2
چکیده [English]

The analysis of the ancient artifacts of civilizations of the Middle East region, such as figures, reliefs, wall paintings, decorative motifs, seals, texts, and other works found in temples, palaces, and tombs, proves that music was an integral part of civilization in this region. As the people held special sanctity for it. Ancient Elam is a clear example of this issue. Studies show that the civilization and culture of ancient Elam were mixed with music, as the presence of music is clearly seen in all religious ceremonies and celebrations, including prayers, sacrifices, vows, royal meetings, mourning and burial. The artifacts of this civilization are evidence of the importance they attached to the place of music and musicians. Analyzing the artifacts left behind by ancient Elam, such as cylindrical seals, terracotta figurines, and reliefs primarily found in Shush, Haft Tepe, Chaghamish, and Kol Farah, can provide insight into the profound relationship between music and myth in Elamite culture. The purpose of this research is to analyze the special perspective of Elamite society towards music and prove its connection with mythological beliefs in this civilization. The information and data of this article were obtained in the field method, by referring to the antiques and archives available in the National Museum of Iran, as well as the documentary method, by referring to the available documents and sources, and finally, by the descriptive-analytical method they have been investigated and implemented. The key research questions are as follows: 1. What is the relationship between mythological beliefs, music, and Elamite musicians? 2. During which historical period in Elam is the connection between music and myth most evident? 3. How do the physical attributes of musicians depicted in artworks, such as nudity and gender, relate to mythological concepts?
The result of this research shows that the Elamite society looks at music as a connection between man and the world beyond man based on mythological concepts. This special view in the second millennium BC with the appearance of terracotta figures of musicians becomes more intense than in any other period. Because focusing on individual characteristics in these works stabilizes the relationship between musician and music with mythological concepts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Music of Elam
  • Religious Music
  • Musician Figurine
  • Elamite Reliefs