تحلیل نقش الهه مادر در دستبافته‌های ایران و ترکیه با تاکید بر پیشینه تاریخی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول: دانشیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

2 مدرس گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

10.22034/jivsa.2024.434065.1081

چکیده

پرسش اصلی تحقیق حاضر چیستی تشابهات و تفاوت‌های شکلی و معنایی نقوش هندسی دستبافته‌های ایران و ترکیه است که مرتبط با فلسفه ستایش الهه مادرند. این امکان وجود دارد که بر اساس کشفیات باستان‌شناسی به شناسایی پیشینه این نقوش پرداخته‌شود. مقاله حاضر در پی جستجو و تشریح این وجوه مشترک تاریخی و تفسیر نقوش بر اساس نظریه الهه مادر و نمادهای وابسته به آن است. روش تحقیق توصیفی تحلیلی است و روش گردآوری مطالب به شیوه کتابخانه‌ای و از طریق تصویرخوانی و یادداشت‌برداری است. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها کیفی است. بر اساس یافته‌های پژوهش، متون مذهبی باستانی ایرانی زن را به عنوان مظهر باروری نماینده‌ی مظاهر طبیعی مانند آب و گیاه و زمین بیان کرده‌اند. سه امشاسپند مونث در آیین مزدایی، سپنتا ارمئیتی( فرشته‌ی زمین)، امرتات (سرور گیاهان) و هئورتات( سرور آب‌ها) هستند. این در حالی است که زمین، آب و گیاه که این فرشتگان نگهبان آنند، مظاهر طبیعی هستند که همگی با مفهوم رویش، زایندگی و حیات ارتباط تنگاتنگی دارند. بر اساس تحقیقات باستان‌شناسی باور به الهه مادر از دوران نوسنگی و قبل از آن در تمدن‌های باستانی از جمله ایران و آناتولی وجود داشته‌است و مفاهیم اسطوره‌ای در ادبیات ترکیه نیز این موضوع را تایید می‌کند. این باور مشترک و تعاملات فرهنگی دیگر، سرچشمه تولد سنت تصویری مشترکی است که در دستبافته‌های ایران و ترکیه به چشم می‌خورد. لوزی شاخ‌دار و پیکره نشسته هندسی با بازوها و پاهای گسترده یکی از این نقشمایه‌هاست. این نقوش اغلب با مفاهیم باروری و زندگی مرتبطند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An analysis of the mother goddess motif in Persian and Turkish handwovens with an emphasis on the historical background

نویسندگان [English]

  • hossein abeddoost 1
  • ziba kazempoor 2
1 Associate Professor, Department of Graphics, Faculty of Art and Architecture, University of Guilan ​
2 Lecturer of Art Research Department, University of Guilan, Rasht, Iran
چکیده [English]

Persian and Turkish handwovens have similar motifs. These motifs can be assumed as talismanic symbols that have been separated from their original meaning today. The main question of the current research is what are the similarities and differences in shape and meaning of handwoven geometric motifs of Persian and Turkish handwovens, which are related to the philosophy of praising the mother goddess. It is possible to identify the background of these motifs based on archaeological discoveries. This article seeks to search and explain these common historical aspects and interpret the motifs based on the theory of the mother goddess and related symbols. This study is descriptive-analytical in terms of methodology. The data collection method is based on library review (i.e. note taking and image analysis) and data analysis was done qualitatively. Based on the findings of the research, ancient Iranian religious texts have expressed women as the manifestation of fertility, representative of natural phenomena such as water, plants, and earth. The three female angels in Zoroastrian religion are Sepenta Ermeiti (angel of the earth), Amretat (the lord of plants) and Heortat (the lord of waters). The earth, water, and plants that these guardian angels guard are natural phenomena that are closely related to the concept of growth, fertility, and life. According to archaeological research, belief in the mother goddess has existed since the Neolithic period and before that in ancient civilizations, including Iran and Anatolia, and mythological concepts in Turkish literature also confirm this issue. This similar belief and other cultural interactions are the source of the birth of a common pictorial tradition that can be seen in the handwoven fabrics of Iran and Turkey. A horned rhombus and a geometric sitting figure with wide arms and legs is one of these birth pattern. These motifs are often associated with the concepts of fertility and life.

کلیدواژه‌ها [English]

  • mother goddess motif
  • handwoven
  • Persian
  • Türkiye