همگامی شاخصه‌های اصلی تصویرسازی و متن دروس خداشناسی در کتاب هدیه‌های آسمان پایه چهارم ابتدائی 1402 ه.ش در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول: دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

2 استادیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

10.22034/jivsa.2024.432846.1080

چکیده

کتاب هدیه‌های آسمان، عهده‌دار آموزش مفاهیم دینی به دانش‌آموزان مقطع ابتدائی در ایران است که تصویرسازی مناسب برای آن، می‌تواند کمک شایانی به فهم مضامین دینی دروس بنماید. تصویرسازی این مضامین، به دلیل ویژگی‌های خاص ذهنی کودکان و نوجوانان، دارای اهمیت بسزایی است و شیوه و سبک منحصر به فرد خود را می-طلبد. به همین منظور، تحلیل عناصر و شاخصه‌های متن و گزینش راه‌حل تصویری مناسب برای بیان پیام متن، بهترین الگو برای تصویرسازی این کتاب‌ها است. مساله پژوهش حاضر این است: شاخصه‌ها‌ی تصویرسازی دروس خداشناسی در کتاب هدیه‌های آسمانی پایه چهارم در سال1402ه.ش تا چه میزان مفاهیم خداشناسی را ارائه می‌دهند؟ هدف، بازشناسی میزان انطباق این تصویرسازی‌ها با متن کتاب و در نهایت ارائه شیوه‌ای برای تصویرسازی دروس خداشناسی پایه چهارم است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی‌تحلیلی و شیوه تحلیل نیز کمی‌ و کیفی است. در این راستا، ده شاخصه‌ی مشترک میان متن و تصویر، شامل: هدف، مفهوم، احساس، رویداد، سبک، شیوة ‌اجرا، شخصیت‌پردازی، فضاسازی، زمان و عنصر انتخاب شدند و سپس دیدگاه‌های چهل نفر کارشناس و مدرس در حوزه‌ی تصویرسازی و معلمین پایه ابتدایی به وسیله پرسشنامه مورد استفاده قرارگرفت. نتیجه آن‌که، میانگین 63 درصد تطابق تصویرسازی با متن برای ده شاخصه‌ی چهار درس خداشناسی به‌دست آمد که شاخصه‌های مفهومی و بنیادین با 57 درصد، موفقیت کمتری را سبت به شاخصه‎های شکلی و اجرائی نشان می‌دهند. این بدان معناست که تصویرگران تحلیل متوسطی از متن داشته و ضروری است راهبردهای تصویری به کار رفته برای بیان مضامین دینی ارتقاء یابد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Synchronization of the main features of the illustration and the text of theological courses In the book "Gifts of Heaven" in the fourth grade of elementary school in 1402 A.H. in Iran

نویسندگان [English]

  • mohamadjafar salimzadeh 1
  • khashayar ghazizadeh 2
1 Art Research Department, Faculty of Higher Art Studies. Isfahan university of art
2 illustration department, tart faculty, shahed univercity
چکیده [English]

The book "Gifts of the Sky" is responsible for teaching religious concepts to elementary school students in Iran, for which appropriate illustrations can be of great help in understanding the religious themes of the lessons. Illustrating these themes is very important due to the mental characteristics of children and teenagers and requires its own unique style. For this purpose, analyzing the elements and indicators of the text and choosing the appropriate visual solution to express the message of the text is the best model for illustrating these books. The problem of the present research is this: To what extent do theology lessons' illustration features in the fourth grade Heavenly Gifts book in 1402 A.H. provide concepts of theology? The goal is to recognize the degree of conformity of these illustrations with the text of the book and finally to provide a way to illustrate fourth grade theology courses. The research method is applied in terms of purpose, and in terms of descriptive-analytical method and analysis method, it is quantitative and qualitative. In this regard, ten common indicators between text and image, including: purpose, concept, feeling, event, style, execution style, characterization, space creation, time and element were selected and then the views of forty experts and lecturers in The field of illustration and primary school teachers was used by questionnaire. As a result, an average of 63% matching of the illustration with the text was obtained for ten indicators of the four theology courses, and the conceptual and fundamental indicators with 57% show less success compared to the formal and operational indicators. This means that the illustrators had an average analysis of the text and it is necessary to improve the visual strategies used to express religious themes

کلیدواژه‌ها [English]

  • Illustration
  • gifts of the sky
  • religious book
  • fourth elementary Iran
  • theology