پژوهشی در شناخت پیشگامان گرافیک نوین ایران در دهه‌ی 20 و 30 ه. ش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباط تصویری، گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای تصویری، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22034/jivsa.2024.428903.1076

چکیده

تا قبل از ورود صنعت چاپ به ایران، تولیدات رسانه‌ای به زبان نوشتار و تصویر، محدود به درباریان و عمدتاً معطوف به اجرای دستی بود که به تبع فرآیند تولید کُند، تعداد محدودی داشت. پس از تحوّلات ایران در عهد قاجار و ورود صنعت چاپ به کشور، فرآیند تولید آثار گرافیکی متحوّل و روند سنتی تولید تک‌نسخه‌ای به تعداد انبوه بدل گشت. آغاز سلطنت رضاشاه و ورود به دوره‌ی جدید سیاسی، اجتماعی و نوسازی ایران از سال 1304 ه. ش به بعد آغاز می‌شود. حضور طراحان گرافیک مهاجر همچون ناپلئون و موشَق سروری و فردریک تالبرگ از عوامل مهّم در تحوّلات طراحی گرافیک معاصر ایران در سال‌های 1300 تا 1320 ه. ش بوده است؛ امّا این نکته که چه افرادی پس از این هنرمندان مهاجر، در شکل‌گیری گرافیک مدرن ایران در دهه‌ی 20 و 30 ه. ش نقش داشته‌اند پرسش اصلی این پژوهش بوده است. از این‌رو، برآیند این پژوهش که بر اساس شیوه‌ی توصیفی و تحلیلی استوارگردید نشان می‌دهد فعّالیت هنرمندانی ازجمله موشق آبرام آبراهامیان، هایک اُجاقیان، محمود جوادی‌پور، محسن دولو، بیوک احمری، محمّد بهرامی، هوشنگ کاظمی، صادق بریرانی، محمّد زمان زمانی، بوریس آسیریان، هرمز وحید، پرویز کلانتری و... در شکل‌گیری و رشد این هنر در دهه‌ی 20 و 30 ه. ش نقش اساسی داشته است. اگرچه برخی از این هنرمندان در دهه‌ی 40 ه.ش به شهرت رسیدند امّا به دلیل شروع فعّالیت در این بازه‌ی زمانی و نقش مؤثری که در شکل‌گیری و رشد گرافیک ایران داشتند در این پژوهش معرّفی‌شده‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A research on the recognition of modern Iranian graphic pioneers in the 20s and 30s. Sh

نویسنده [English]

  • narjes momeni
Tehran University student
چکیده [English]

Before the arrival of the printing industry in Iran, media productions in written and visual language were limited to courtiers and were mainly focused on manual execution, which had a limited number due to the slow production process. After the transformations of Iran during the Qajar era and the arrival of the printing industry in the country, the process of producing graphic works changed and the traditional process of single-copy production turned into mass production. The beginning of Reza Shah's reign and entering the new political, social and modernization period of Iran since 1304 AH. It starts later. The presence of immigrant graphic designers such as Napoleon, Moshegh Sarvari and Frederic Thalberg is one of the important factors in the evolution of contemporary graphic design in Iran in the years 1300 to 1320 AH. It has been But the point of what people after these immigrant artists, in the formation of modern Iranian graphics in the 20s and 30s. have played a role was the main question of this research. Therefore, the results of this research, based on descriptive and analytical methods, show that the activities of artists such as Moshegh Abram Abrahamian, Hayek Ojaghian, Mahmoud Javadipour, Mohsen Davelo, Buyuk Ahmari, Mohammad Bahrami, Hoshang Kazemi, Sadegh Birrani, Mohammad Zaman Zamani, Boris Asirian, Hormoz Vahid, Parviz Kalantari, etc. in the formation and growth of this art in the 20s and 30s. It has played an essential role. Although some of these artists became famous in the 1940s, they have been introduced in this research because of the beginning of their activities in this period of time and the effective role they had in the formation and growth of Iranian graphics.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Graphic art
  • contemporary Iranian graphics
  • graphics of the 20s and 30s. Sh
  • Iranian graphic designers