نمود کنش های سه گانه ایران باستان در تزئینات جام خسرو پرویز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه آزاد قائم‌شهر، قائم‌شهر، ایران

2 نویسنده مسئول: استادیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه آزاد قائم‌شهر، قائم‌شهر، ایران

3 استادیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه آزاد قائم‌شهر، قائم‌شهر، ایران

10.22034/jivsa.2024.425320.1075

چکیده

نقوش برجسته ساسانی در راستای سیاست‌های پادشاه و برای القای(مضمونِ) قدرت از تعامل بین (شاه و ایزد و مردم) بهره گرفته و به بازنمایی ساختار اجتماعی دوران خود در قالب هنر پرداخته است. حال این ساختار که متشکل از تجمع کارکردهای موجود در هویت نقوش نقش شده می‌باشد نمودی از ساختارهای مشابه سه‌گانه در جوامع کهن هندواروپایی دارد که قالب آن، آموزه‌های مشترک ادیان در (اساطیر، آیین‌ها و سازمان اجتماعی) است. این ایدئولوژی در بستر فرهنگی اقوام هندواروپایی که به ساختار سه‌کنش اجتماعی بدل شده توسط (ژرژ دومزیل) به عنوان نظریه درحوزه (دانش اسطوره‌شناسی تطبیقی) معرفی شده است. پژوهش حاضر در راستای رسیدن به این هدف از (روش اسطوره‌شناسی تطبیقی دومزیل) به منظور بررسی نقوش جام خسرو پرویز برای یافتن کارکردهای طبقات اجتماعی بهره برده و با مقایسه آنها به کشف کنشهای سه‌گانه اقدام نموده؛ از این روی رویکرد پژوهش تطبیقی در نظر گرفته شده است.
پرسش اصلی نوشتار حاضر این چنین طرح شده است: نقوش برجسته ساسانی چگونه (کنش‌های اجتماعی) را بازنمایی می‌کنند؟ فرضیه پژوهش بدین شرح است که: کنش‌های اجتماعی در گروِ کیفیات و معانی عناصر ساختاریِ نقوش است که خود را در قالب نقش بیان می‌دارد. اطلاعات این پژوهش به روش کتابخانه‌ای گردآوری شده و نحوه ساماندهی یافته‌ها به روش توصیفی -تحلیلی می‌باشد. مطالعات نشان می‌دهد که جامعه ساسانی با توجه به تنوع فرهنگی دارای مشترکاتی با فرهنگ هندواروپایی است که حضور ساختار سه‌گانه اجتماعی را اثبات می‌کند. نشانه‌هایی از این نظام حاکم در بستر نقوش برجسته جام خسرو پرویز دیده می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Tripartite Motifs of Ancient Iran in the Decorations of the Chosroes II Cup.

نویسندگان [English]

  • , ni,ma saraiday 1
  • nadia maghuly 2
  • , alireza hoseinpour 3
1 Faculty of Art, Art Research Group, Qaemshahr azad University"
2 Faculty of Art, Art Research Group, Qaemshahr azad University"
3 qaemshahr azad university
چکیده [English]

Sassanian Relief Carvings have utilized the interactions between the king, god, and people to evoke power and represent the social structure of their era through art. This structure, consisting of a grouping of functional identities within the reliefs, presents a form of triple structures found in ancient Indo-European societies, whose format is the common teachings of religions in myths, rituals, and social organizations. This ideology has been introduced as a theory in the field of comparative mythology by Georges Dumézil. This research aims to use Dumézil's comparative mythology method to investigate the reliefs of the Cup of Khosrow Parviz to find the social class functions and, by comparing them, to discover the triple structures. Therefore, the main question of this paper is how Sassanian Relief Carvings represent social actions. The hypothesis is that social actions are represented by the qualities and meanings of the structural elements expressed in the form of roles. The information in this research has been collected through library research, and the organization of the findings is descriptive-analytical. Studies show that the Sassanian society, with its cultural diversity, has commonalities with Indo-European culture, proving the presence of a triple social structure. Signs of this dominant system can be seen in the relief carvings of the Cup of Khosrow Parviz. Thus, the king has appeared in the role of the urban ruler in various situations and places, as well as among other classes of society, embodying qualities that have connected him to the lower social classes (warriors and the masses) through their actions

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sasanian motifs
  • mythology
  • Georges Dumzil
  • Khosroparviz cup