کاربرد عصا در نقوش مهرهای استوانه ای بین النهرین از سومر قدیم تا بابل نو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول: دانشیار گروه باستان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد ورامین، دانشگاه آزاد اسلامی، ورامین، ایران

2 گروه باستان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی،واحد ورامین، دانشگاه آزاد اسلامی ، ورامین، ایران

10.22034/jivsa.2024.418493.1070

چکیده

هر اثر فرهنگی حامل پیام های نهادینه ای است که براساس باورها و اعتقادات جوامع ساخته و پرداخته شده و از دو دیدگاه ساختاری و ادراکی قابل بررسی است. جنبه ساختاری اثر ساده و فارغ از هر گونه تعقلات قابل شناسایی است در حالیکه جنبه ادراکی تحت تاثیر عوامل فرهنگی، اعتقادی و اجتماعی ایجاد میشود. یکی از نقشمایه های پر تکرار در مهرهای استوانه ای بین النهرین نقشمایه عصا است که در دست الهه ها و ایزدان مشاهده میشود. هدف از این پژوهش شناسایی رابطه تجسمی میان نقشمایه عصا در هنر بین النهرین و اساطیر به منظور مطالعه کاربرد این نقشمایه و بررسی جایگاه مذهبی ایزدان در هنر بین النهرین است. این پژوهش به روش اسنادی با رویکرد توصیفی تحلیلی انجام شده است. از اینرو در ابتدا نقوش از نظر ساحتاری بررسی شدند و سپس از دیدگاه ادارکی و از طریق نماد شناسی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. نتایج نشان میدهد نقشمایه عصا از دوران سومر تا دوره بابل قدیم در دست الهه ها و ایزدان مشاهده میشود که کاربرد مذهبی دارد و هر کدام بنا بر شخصیت اساطیری، عصا منحصر به فردی در دست دارند، ولی از دوره بابل قدیم با قدرت گرفتن حمورابی شاهد تغییرات در سیستم مذهبی و اجتماعی بین النهرین هستیم و ایشتار جایگاه مذهبی خود را از دست میدهد. در مهرهای بابل قدیم تا بابل نو عصا در دست ایزدان و شاهان مشاهده می شود و شامل عصا و حلقه، عصای داسی شکل، آذرخش سه شاخه، و عصا با سر گوه ای است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Application of Scepter motifs in Mesopotamian cylindrical seal from ancient Sumer to New Babylon Abstract

نویسندگان [English]

  • Bita Sodaei 1
  • Setareh Takhir Sahar 2
1 Department of Archaeology, Faculty of Humanities, Varamin Branch, Islamic Azad University, Varamin, Iran
2 Department of Archaeology, Humanistic of Since, Varamin pishva branch, Islamic Azad University, Varamin, Iran
چکیده [English]

Every cultural effect has an internal message that is made based on societies' needs and beliefs and has two perceptual and structural aspects. The structural aspect of the effect is simple and free of cultural and social considerations but the perceptive aspect is created under the influence of cultural, social, and political factors. Hence, symbology can be used to analyze mythological motifs. One of the most repeated motifs in Mesopotamian art is the motif of scepter, which is seen in the hands of goddesses and gods. The purpose of this research is to the typology of the scepter motif in Mesopotamian seals to understand the position of gods and goddesses in the art of this society. This research has been done through documentary research with a descriptive and analytical approach.The data was collected based on two catalogs of cylinder seals from William-Moore and the catalog of the Hungarian Museum of History and Art. The results show that the motif of the scepter can be seen in the hands of goddesses and gods from the Sumerian period to the ancient Babylonian period which are different from each other and each of them has a unique scepter in his hand according to the mythological character. Since the ancient Babylonian period, with Hammurabi gaining power, we see changes in the religious and social system of Mesopotamia, which was characterized by a change of the earlier democratic divine.Ishtar loses her religious status. From ancient Babylon to New Assyria, scepters are in the hands of gods and kings, which include sickle-shaped scepters, three-pronged thunderbolts, wedge-headed scepters, and scepters and rings. In the Neo-Assyrian period, we see the return of Ishtar in cylinder seals, but there is no scepter in her hand. She is depicted with a star symbol and a stone ring in her hand.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Scepter"
  • "Gods"
  • "Goddesses
  • " "Mesopotamia"
  • "Mythology"